Populær familiedag på Bygdetunet 21.08.2022

Publisert av Oddbjørn Farkvam den 25.10.22. Oppdatert 05.12.22.

For barnefamiliene var det natursti i området og leker for de minste. Hakadal KFUK-M-speiderne fikk mye oppmerksomhet for leiren de hadde bygd med ett stort telt, hengekøyer og hengekøyetelt.

Fortidsminneforeningen hadde lagt fram byggesett til et lite laftehus så små og store alle kunne prøve hvordan moderne laft blir bygd.
Bygdesamlingen hadde åpne dører og det var mange som for første gang fikk se inn i rommene med mange forskjellige gjenstander.

To grupper av turgjengere på til sammen over 20 deltakere, la ut på en kort og en lengre tur med start og mål på tunet. Den korte turen gikk om Aas gård til naturstien langs Aasbekken. Thomas Fearnley møtte turfølget og inviterte til kaffe i kaféen. Den lange turen gikk om Holmsida, via Verket, Nes og den tidligere sagbrukstomta før den gikk opp naturstien langs Aasbekken.

Friluftsgudstjenesten som var første del av søndagens program, hadde også «fullt hus» i hagen til den gamle 1880-bygningen.

Matkultur-innslaget og serveringen sørget Bygdekvinnelaget for, godt hjulpet av «Krydder i hverdagen», lefsebakerkurset med deltakere fra åtte nasjonaliteter, og Amadiyya-kvinnene.

Arrangørene som synes dette frister til gjentakelse, er: Turkameratene Nittedal Turlag, Fortidsminneforeningen, Historielaget, Hakadal KFUM-KFUK-speidere, Nittedal Teater, Nittedal kommune, Bygdekvinnelaget og Hakadal menighet.