Digitalt lokalhistorisk vandringsspill om Hakadal

Digitalt lokalhistorisk vandringsspill om Hakadal

Publisert av Per Bjørn Lotherington den 12.11.23.

Med god hjelp har Historielaget utviklet et digitalt vandringsspill om Hakadal verk.
Det er tilrettelagt for 10.-klasses pensum, men alle har mye å lære med spillet.

 

Ordfører Rune Winum hadde sin første offisielle oppgave da han sørget for åpningen torsdag 2. november.
Fire 10.-klasser fra Hakadal ungdomsskole fikk æren av å være de første deltakerne.


Det digitale vandringsspillet er en blanding av stolpejakt og Pokémon go.


Det tar deltakeren med til 21 poster med start på Hakadal stasjon og mål ved Sagstua.
Spillet foregår med mobiltelefonen og en app som heter Wittario. Den kan lastes ned på
forhånd, via Appstore eller Google Play, eller fra en QR-kode på en plakat ved Hakadal stasjon.

 

Hver av postene inneholder informasjon om bygninger eller det bestemte stedet
der posten ligger.
Før man går videre, må et spørsmål besvares.

 


Lars Fledsberg i Wittario og ordfører Rune Winum løste
oppgavene sammen.

 

Varingen har en fin reportasje om åpningen her.

Se filmen som Wittario har lagd fra åpningen  

 

Historielaget planlegger en presentasjon av spillet til våren/forsommeren.

Men det er fullt mulig å gå på egen hånd nå. Se etter plakaten som er satt opp
på oppslagstavla på stasjonsbygningen, helt nord på sida som vender mot perrongen.

Plakaten som er hengt opp på oppslagstavla på stasjonsbygningen,
viser turen og hvor postene er plassert

Det historiske vandringsspillet er utarbeidet i samarbeid med Romerike Historielag
og spillutviklerne i Wittario. Det er støttet av Romerike Sparebank og
Landslaget for lokalhistorie – Til ungdommen.

Historielagsmedlem Lars Andersen har gjort en kjempestor innsats med tekstene, bildene og
den lokale tilretteleggingen av postene.

 

Ved Sagstua sto gode hjelpere klare med boller og saft til deltakerne.