Torsdag 23. oktober strømmet nittedølinger i hopetall til biblioteket og
lanseringen av «Rotnesområdet og marka vestafor».
Der fikk de 150 frammøtte høre forfatterne Kari Tveøy og Erik Andrew fortelle
og vise bilder om noe av det de nå har samlet mellom to permer: Om de
tre gårdene som er utgangspunkt for historien, Mo, Bjertnes og Rotnes,
som ble ryddet allerede i jernalderen og som ble holdt oppe gjennom svartedauen
i motsetning til mange andre gårder i bygda.
Utendørs svømmebasseng
I alt er det 14 kapitler i boka som grundig går gjennom ulike sider ved
områdets historie og utvikling fram til i dag. Med gamle og nyere bilder
fortalte Tveøy og Andrew levende om blant annet badebassenget som
Sørlihaugen vel bygde på Sørli i 1955 og som var i bruk helt til 1970.
I disse dager blir betongbassenget tatt i brukt som fundament for en ny garasje.
Bygdas handlegate
Og Stasjonsveien, den lange veien som store deler av området bruker
hver eneste dag. Den ble anlagt da Gjøvikbanen kom i 1900. Lenge var
den det nærmeste vi kan komme ei handlegate her i bygda. Med bilder
og beskrivelser ble vi minnet på de mange butikkene som lå her tidligere:
6-7 kolonialbutikker fra Th. Hexeberg og Alma Myhrers øverst, og postkontor,
bakeri, frisørsalonger, bokhandel, manufaktur med flere helt ned til banken,
bilverkstedet og bensinstasjonen på «Rotneshjørnet» ved Hadelandsveien.

Forfatterne signerte bøker til den store gullmedaljen.
Kommunestyre og dansefest
Historiene ble krydret med noe som er overraskende i dag, men som flere i den
voksne forsamlingen nok dro kjensel på. Som at det første kommunehuset på Mo
ble kalt «Det hvite hus», det var jo hvitmalt, og at det ikke bare var formannskaps-
og kommunestyremøter der – det var også velegnet til festlokale i helgene!
14-årig visergutt med bil
Noe som virker som en røverhistorie i dag, men skal være sant, handler om Kjell Øybakken,
initiativtakeren til og den første senterlederen i Mosenteret. Som 14-åring var han ærendsgutt
for kolonialbutikken til Myhrer da han ble bedt om å kjøre ut varer med bil. Hvordan det kunne
ha seg, må du lese om i boka.
Den er til salgs gjennom Historielaget og på biblioteket og koster kr 350,- (Medlemspris er kr 300,-).

– Historielaget er stolt og glad for at Kari og Erik ba oss om å være utgiver
for boka, sier styreleder Per Bjørn Lotherington. (Foto: O. Farkvam)