Kulturfaktor 22 på Bygdesamlingen 04.09.2022

Publisert av Per Bjørn Lotherington den 08.09.22. Oppdatert 05.12.22.

Kulturfaktor 22 på Bygdesamlingen søndag 4. september 2022.

Folksomt på Bygdetunet søndag

Til tross for gråvær og yr i lufta, ble det folksomt og trivelig da «kom deg ut dagen» ble arrangert på Bygdetunet søndag 4.september 2022.

«En dag i gamle dager» var temaet, og akkompagnert av Nitelva spelemannslag satte Kjerringa med staven stemningen. Senere viste lærer Prestkvern og tjenestejenta Petra rundt i bygdesamlinga med stopp i klasserommet for å fortelle om en skoledag i gamle dager, og lese spennende eventyr i det gamle gårdskjøkkenet. Folkemusiker Tuva Færden sørget for dramatisk tonefølge til eventyrfortellingen.

Oppe i skirommet kåserte Bjørn Elgstøen om dansemusikk og dansemusikere i bygda i tidligere tider, og spilte valser og tango til.

Ute var det natursti og leker som de eldre generasjonene kunne kjensel på, som kaste på stikka, kaste med hestesko – og sånt som barn fortsatt gjør: Hoppe tau og spille ball.

Turmaskoten Turbo danset, hilste på og ga bamsekos til alle de som våget.

I låven demonstrerte og forklarte Vidar Myhre og en medhjelper om reparasjon på gamle vinduer og dører.

Vaffelpressa gikk på høygir, grillmestrene stekte og serverte pølser – og som ikke det skulle være nok, delte Barnas Turlag ispinner til alle.

Dagen var avslutningen på årets Kulturfaktor22 arrangert av kulturetaten.

Følgende var medarrangører: Barnas Turlag, Nittedal Historielag, Fortidsminneforeningen, Hakadal KFUK-KFUM Speidere, Nittedal Teater, Folkedanslaget Kjerringa med staven, Nitelvas Spelemannslag, Jentene på Hakadal Stasjon.