Innholdsrik/opplevelsesrik Vestlandstur 31.05.2022

Publisert av Per Bjørn Lotherington den 08.09.22. Oppdatert 05.12.22.

Turens første stopp var ved Hedalen stavkirke. Den er fra 1163 og kanskje den eldste stavkirken i Valdres. Den har bevart mye fra tiden før reformasjonen. Vår guide fortalte levende om historien.

Lunsjen ble inntatt ved Noraker gård i Aurdal der vi ble traktert med rakfisk i mange varianter samt en elgpølse også produsert på «sjøl-­­skøten elg». Verten fortalte om rakfiskproduksjonen basert på regnbueørret fra 25 oppdrettsdammer.

Så bar det over Filefjell til Borgund og stavkirka. Her valgte noen en omvisning i kirka, mens andre hadde en spasertur langs Vindhellavegen. Det er Kongevegen over Filefjell, men hest- og kjerreveien var egentlig et mislykket veiprosjekt. Veien er likevel verdenskjent for de trange kurvene på høye murer i en bratt stigning.

Etter overnatting i Lærdal gikk turen til Aurland og Vangen kirke, også kalt Sognedomen eller Aurland Kirke. Den ble bygget i 1202 og er med 270 sitteplasser den største av de syv steinkirkene i Sogn og Fjordane. Et imponerende byggverk. Omviser Ellingsen, leder i sogelaget og tidligere lærer, fortalte levende om kirken og dens historie.

Herfra fortsatte turen videre til Undredal og besøk i Eldhuset med kåseri om ost av Leif Inge Underdal. Kåseriet var interessant både ved at de hadde hentet inspirasjon fra Mellom-Europa og kombinerte det med de stedlige tradisjonelle formene for ysting. Det ble redegjort for de ulike ostevariantene de laget, og vi fikk smake dem – og handle ost.

Stoppet på Hardanger Saft- og Siderfabrikk og lunsjen på Lekve gård i Ulvik var spesiell: Betasuppe med rikelig drikke til. Det ble redegjort om alle siderslaga og brennevinstypene de produserte. Og vi fikk smake på produktene! Det ble også omvisning i brenneriet og på vintønnelageret

Den siste dagen startet med omvisning i Røldal stavkirke. Den er fra omkring 1250 og er en av de eldste stavkirkene i landet. Den er kjent som pilegrimskirke og var den nest viktigste pilegrimsdestinasjonen etter Nidarosdomen i katolsk tid. I moderne tid er det organisert vandringer fra alle himmelretninger til Røldal. Opphavet til pilegrimsvandringa er krusifikset som skulle ha ei helbredende kraft.
For under
messen St Hans natt svettet det (kondens i den stappfulle, varme kirka), og de som strøk Kristi svette på en ødelagt kroppsdel, kunne bli helbredet.

Vel over Haukelifjell gjorde vi to stopp i Vinje i Telemark: I Vinje Biletgalleri og i Midtbø, diktarheimen til Haldis Moren og Tarjei Vesaas.
Den kjente billedkunstneren Henrik Sørensen tilbrakte 40 somre på Smørklepp i Vinje, og galleriet, et særpreget bygg i naturstein, viser en samling av hans bilder, samt bilder av vennen, Harald Kihle, som malte sammen med ham.

Det var en stor opplevelse for mange av deltakerne å komme til Midtbø og oppleve sønnen, Olav Vesaas, fortelle om livet til foreldrene, inne i selveste dikterstua!
Det ble dermed en god avslutning på den opplevelsesrike turen.

Men leit var det at nær 20 testet positivt for korona etter hjemkomsten.

Borgund stavkyrkje